استاد خبره پنجمین دورة طرح شهید احمدیروشن:
روابط مرسوم شرکتی، سبب پویایی هستههای مسئلهمحور میشود
کنعانی گفت: روند اجرای پروژهها در طرح شهید احمدیروشن باید به گونهای باشد که دانشجو خود را متعهد به کار بداند و به جای برچسب نخبگی زدن به خود، بداند که در میدان عمل باید رفتاری مسئولانه نسبت به پروژه داشته باشد.
منصور کنعانی؛ عضو
هیئتعلمی دانشگاه شیراز در گفتوگو با پایگاه اطلاعرسانی بنیاد ملی
نخبگان با اشاره به مزایای طرح شهید احمدیروشن، گفت: این نوع حمایت قطعاً
شیوة بهتری از انواع قبلی است چراکه فرد هم تیمسازی و اقتضائات و البته
ابعاد آن را یاد میگیرد و هم ارتباط نزدیکتری بین دانشجو و اساتید ایجاد
میشود.
وی افزود: در این روند اگر محصول و نتیجة حاصلشده نیز بتواند یکی از نیازهای واقعی را پوشش دهد، خروجی طرح بهینه خواهد بود.
کنعانی با اشاره به برخی
از چالشهای موجود در این نوع فعالیت پژوهشی، گفت: روند اجرای پروژهها در
طرح شهید احمدیروشن باید به گونهای باشد که دانشجو خود را متعهد به کار
بداند و به جای برچسب نخبگی زدن به خود، بداند که در میدان عمل باید رفتاری
مسئولانه نسبت به پروژه داشته باشد.
استاد خبره پنجمین دورة
طرح شهید احمدیروشن اضافه کرد: در این طرح قالب و مدل «حمایت در برابر
کار» برای بازیگرانی تعریف شده است که قواعد سیستم واقعی کار و اشتغال را
نمیدانند و نمیدانند در سیستم شرکتی و اشتغال، افراد بر اساس میزان تعهد و
فعالیت مفیدی که انجام میدهند میتوانند از حمایتها و امکانهای مالی بهرهمند شوند.
استاد رشتة مهندسی مواد
تصریح کرد: گرچه مهمترین هدف این طرح آموزش و توانمندی مستعدان برای حضوری
موفق در عرصههای دانشبنیان است اما این نباید به معنای بیاهمیت بودن
نتیجة کار تعبیر شود؛ فرد باید بداند که نسبت به کار تعهد دارد و باید
رابطة متناسبی با پروژه ایجاد کند. با این دید میتوان هسته را به شکل پویا
حفظ کرد و روابط مرسوم اقتصادی و شرکتی را که پویایی سیستم و هسته به آن
وابسته است، ایجاد کرد.
کنعانی حس تعلق و مالکیت
به پروژه را یکی از موارد مهم در موفقیت هستهها عنوان و تصریح کرد: تعریف و
ایجاد هسته بر مبنای نیازهای واقعی میتواند افراد و گروههای فعالی را
برای رفع مشکلات موجود تربیت کند؛ به عبارت دیگر در این مسیر دو اتفاق رخ
میدهد؛ یا هستهها به شرکتهای دانشبنیان تبدیل میشوند و در نتیجه
معضلات را پوشش میدهند و یا اینکه این اتفاق رخ نمیدهد و هسته پس از دوره
متلاشی میشود که باز هم در این صورت، تکههای این هستهها که شامل افراد
توانمند و تربیتشده است، به عنوان موج دوم میتوانند زمینهساز حل مسائل
پیشرو و جاری باشند.
استاد خبره پنجمین دورة
طرح شهید احمدیروشن تأکید کرد: حس تعلق و مالکیت روی کار، یکی از مهمترین
موضوعاتی است که دانشجویان فعال در این طرح باید بیاموزند و بدانند بدون
این حس، نمیتوانند در عرصة اشتغال و کارآفرینی موفق شوند.