بستن
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید
EN
  • 1400/07/20 - 00:00
  • - تعداد بازدید: 272
  • - تعداد بازدیدکننده: 171
  • زمان مطالعه : 9 دقیقه
برگزاری دوره نوآوری ویژه دانش آموزان

برگزاری دوره نوآوری ویژه دانش آموزان

در راستای اجرای برنامه های ترویج نوآوری و نوارزش آفرینی در استان فارس برنامه «تور نوآوری» با هدف آموزش مفاهیم مرتبط با حوزه نوآوری و نوارزش افرینی به دانش آموزان برگزار گردید.

~/Asset/News/News/Image/Capture.JPG

به گزارش روابط عمومی بنیاد نخبگان فارس، در راستای اجرای برنامه های ترویج نوآوری و نوارزش آفرینی در استان فارس برنامه «تور نوآوری» با هدف آموزش مفاهیم مرتبط با حوزه نوآوری و نوارزش افرینی به دانش آموزان از 13 تا 22 مرداد به صورت مجازی برگزار گردید.

در این دوره که به مدت 20 ساعت و طی 6 روز برگزار شد وبینارهایی با عنوان «من رو چه به نوآوری؟!!»، «برای خودت ایده دونی بساز!»، «جرات ورزی»، «گشایشی در پس شکست»، «چطور مخ مشتری رو بزنم؟!»، «چه تیمی تا ابد تیم میمونه؟»، «متفکر طراح یا طراح متفکر؟»، «سفر به دنیای استارت آپی»، «آشنایی با بوم کسب و کار» و «چطور برای ایده ام دزدگیر نصب کنم؟» ارائه شد.

در پایان دانش آموزان با تشکیل گروه های 5 نفره به ارائه یه کسب و کار در قالب بوم کسب و کار پرداخته تا مباحث آموزش داده شده را بهتر فرا بگیرند.



وبینار برای خودت ایده دونی بساز! با ارائه آقای محمد دهقانی

در ابتدای جلسه با تکنیک ها و کلیپ های انگیزشی سعی کردم که یخ بچه ها رو آب کنم.

در ادامه با کمک خود بچه ها به محتوای اصلی پرداختم‌.

تنه اصلی آموزش من به طور خلاصه در سه پرسش خلاصه شده:

۱. چرا ۲. چگونه ۳. چه چیزی

که به دایره های طلایی هم معروف هست.

نیمه اول کارگاه به باز کردن مفهموم چرایی پرداخته شد که تکنیک مشاهده کردن از این مفاهیم بود.

در نیمه دوم کارگاه به مفهوم چگونگی پرداخته‌ شد که مفاهیمی چون خلاقیت، ایده پردازی و تخیل در این قسمت قرار داشتند.

در انتها هم اشاره ای به مفهوم چه چیزی شد که در واقع تکنیک ها و ابزارهای این مفهوم در کارگاه های بعد ارائه میشه.



وبینار چطور برای ایده ام دزدگیر نصب کنم؟ با ارائه آقای محمد دهقانی

هدف این کارگاه آشنا کردن مخاطب با حق و حقوق درباره ایده هاشون بود.

به طور کلی کارگاه با یه تمرین بنیادی که در واقع بازگو کننده قرارداد عدم افشا هست شروع میشه.

در ادامه سعی شد بچه ها مفاهیمی چون مالکیت معنوی و مالکیت فکری رو متوجه بشن.

و در ادامه سعی شد به طور کلی به انواع حق و حقوق های مرتبط با مالکیت فکری پرداخته بشه

از جمله این مفاهیم میتونیم به حق اختراع، ثبت لوگو وطرح صنعتی اشاره کرد.

وبینار چطور مخ مشتری رو بزنم؟! با ارائه خانم فاطمه علی پور

این وبینار با هدف آشنایی با مطالب مربوط به حوزه ی بازارسازی و بازاریابی تنظیم و ارائه شده است.

وبینار در دو قسمت آموزش استراتژی های بازاریابی و تکنیک ها و فنون ارتباط با مشتری ارائه شده است.

در قسمت اول به مراحل اولیه ی تدوین مارکت پلن، سطوح بازاریابی و معرفی و شرح برخی از مدل های بازاریابی پرداخته شد .

قسمت دوم وبینار شامل آموزش مخاطب شناسی و اقناع مخاطب بود که بر این اساس تکنیک های تخصصی در حوزه بیان، خلق ارزش برای مشتری، اقناع و ارتباط موثر ارائه شد.



وبینار چه تیمی تا ابد تیم میمونه؟ با ارائه آقای بنیامین مرادی تبار


15 دقیقه ابتدایی کارگاه به مرور کارگاه اصول کار تیمی که دانش آموزان قبلا در دوره دیگری آن را فراگرفته بودند، اختصاص یافت. این مرحله با پرسیدن چند سوال و ارائه قوانین کارگاه به عنوان یک یخ شکن برای به جریان انداختن دانش آموزان در نظر گرفته شد.

در ادامه چرخه تیم تاکمن و 5 مرحله شکل گیری، درگیری، انسجام، بهره وری و فروپاشی با مشارکت خود دانش آموزان و ذکر کردن تجربیات خود به دانش آموزان ارائه گردید. حین ارائه هر کدام از مراحل دانش آموزان می توانستند با بازکردن صدا یا تایپ کردن در قسمت چت تجربیات خود در مراحل مختلف بازگو کنند.

بخش اصلی کارگاه مربوط به هرم دلایل شکست تیم ها بود که هر کدام از مراحل به ترتیب از قاعده هرم تا نوک هر به صورت یک داستان کوه نوردی به دانش آموزان ارائه شد. در هر کدام از مراحل ابتدا دلیل شکست تیم در آن مرحله، نشانه های وجود ایراد در آن مرحله و سپس تکنیک هایی برای شناسایی و رفع ایراد به دانش آموزان اراده گردید.

در این بخش همزمان با ارائه دانش آموزان تجربیات شکست کار تیمی خود در هر کدام از این مراحل را برای دیگران بازگو کردند و در نهایت تمامی این مراحل با آوردن مثال هایی از قبیل چند کلیپ یا یادآوری چند تجربه برای شرکت کنندگان کارگاه جمع بندی شد.

در انتهای کارگاه دانش آموزان سوالات خود را نیز از کل مباحث کارگاه پرسیدند و پاسخ خود را دریافت کردند.



وبینار متفکر طراح یا طراح متفکر؟ با ارائه خانم هانیه عباسی

در این  وبینار در مورد طراحی انسان محور ( در واقع مشتری محور) خدمات یا محصول صحبت شد. در ابتدا با نشان دادن تصاویری از محصولات انسان محور ذهن شرکت کنندگان برای پذیرش چنین محتوایی آماده شد. سپس با طرح چالش طراحی یک دستگاه ام آر آی برای کودکان زیر ۹ سال که ترس و اضطراب زیادی هنگام استفاده از این دستگاه تجربه می‌کنند، از شرکت کنندگان خواسته شد راه حلی برای این موضوع پیدا کنند تا به صورت عملی بیشتر با تفکر طراحی آشنا شوند.

سپس تمام ۴ مرحله ی تفکر طراحی که شامل: ۱. چه وضعیتی هست؟ ۲. چه می‌شود اگر؟ ۳. چه چیزی شگفت آور است؟ ۴. چه چیزی جواب می‌دهد؟ ؛ همراه با مثال های متعدد برای شرکت کنندگان توضیح داده شد. در این میان در مورد هر یک از مراحل از شرکت کنندگان خواسته می‌شد به چالش های مطرح شده پاسخ دهند و اگر تجربیاتی مشابه با مثال ها دارند با دیگران به اشتراک بگذارند. همچنین به سوالات شرکت کنندگان پاسخ داده می‌شد. روند کارگاه به صورت تعاملی و دو طرفه بین مدرس و شرکت کنندگان بود.



وبینار مدل کسب و کار. با ارائه آقای فرشاد مرحمتی زاده

وبینار بوم مدل کسب و کار با هدف ارائه ابزار ساده و در عین حال بسیار کاربردی برای استارتاپ ها جهت ترسیم نقشه راه کسب و کار خود به تدریس فرشاد مرحمتی زاده در تاریخ 22 مرداد 1400 به مدت دو ساعت برگزار شد.

مدل کسب و کار یک نوع نحوه ایجاد، تحویل و کسب ارزش است که با استارتاپ ها کمک می کند چشم اندازی را برای خود طراحی کنند و بر کسب و کار خود مسلط تر به پیش بروند. چهار نوع مدل کسب و کار رایج و کاربردی از جمله فروش محصول، پلتفرمی، طعمه و قلاب و فریمیم وجود دارد که هر یک به طور جداگانه معرفی و مثال هایی از هر مدل ارائه شد. سپس تک تک بخش های بوم مدل کسب و کار که می بایست توسط استارتاپ ها تکمیل شوند و نیز ارتباط هر بخش با یکدیگر بیان شد.

بخش های بوم مدل کسب و کار عبارتند از: بخش مشتریان، ارزش پیشنهادی، کانال توزیع، ارتباط با مشتریان، مدل درآمدی، منابع اصلی، فعالیت های کلیدی، شرکای اصلی و ساختار هزینه.

پس از معرفی کامل بوم مدل کسب و کار، شرکت کنندگان وبینار به صورت گروهی و به مدت 15 دقیقه فرصت داشتند تا بوم مدل کسب و کار را برای "کوکالا" طراحی و آن را در کلاس ارائه کنند. هنگام ارائه گروه ها، مدرس وبینار توضیحات تکمیلی و نکات مهم را در نحوه پر کردن بوم مدل کسب و کار ارائه نمودند.

در پایان نیز با توجه به عملکرد گروه ها در حل تمرینات، گروه برتر مشخص و از آنها تقدیر گردید.



وبینار سفر به دنیای استارتاپ ها. با ارائه آقای فرشاد مرحمتی زاده

وبینار سفر به دنیای استارتاپ ها با هدف آشنایی شرکت کنندگان با استارتاپ و زندگی استارتاپ به تدریس فرشاد مرحمتی زاده در تاریخ 21 مرداد 1400 به مدت دو ساعت برگزار شد.

در ابتدا به تعریف کسب و کار و انواع آن از جمله کارآفرینی و استارتاپ پرداخته شد. سپس به صورت خاص راجع به تعاریف و ویژگی هایی که نیاز است تا یک کسب و کار را استارتاپ بنامیم بحث و تفاوت شرکت های کوچک (SME) با استارتاپ ها مشخص شد. چرا استارتاپ ها بوجود می آیند و به چه صورت خود را شکل می دهند؟ و نقش نیاز ها، خواسته های آشکار و پنهان در شکل گیری استارتاپ ها  از جمله سوالات و موضوعاتی بودند که در این وبینار به آنها پاسخ داده شد. سیلیکون ولی، ایستگاه بعدی وبیناربود! پس از آشنایی نسبی با تعاریف و مشخصه های استارتاپ، شرکت کنندگان با پایتخت نوآوری و استارتاپ ها، سیلیکون ولی، و چند نمونه از استارتاپ ها مستقر در آن آشنا شدند.

یکی از مهم ترین و اساسی ترین موضوعات در استارتاپ ها تیم سازی و کار تیمی است. به صورتی که بار ها اهمیت "تیم" بیش از "ایده" توصیف شده است. در این وبینار سعی شد به اهمیت داشتن تیم در استارتاپ پرداخته و به ویژگی های یک هم بنیان گذار خوب نیز اشاره شد. در پایان نیز سه نهاد حمایت کننده از استارتاپ ها در اکوسیستم کارآفرینی کشور از جمله شتابدهنده ها، مراکز رشد و پارک های علم و فناوری معرفی شدند.

تمرین های ارائه شده در کلاس:

    در مدت زمان 5 دقیقه نمونه استارتاپ های ایرانی را بیابید و توضیح دهید که چه خدمتی ارائه می دهند. سپس هر گروه به مدت یک دقیقه نتایج تحقیقات خود را ارئه کند.

    بنظر شما فیسبوک و واتس اپ از چه راه هایی در آمد زایی دارند؟

این تمرین به صورت تکلیف خانگی برای وبینار مدل کسب و کار ارائه شد.



وبینار گشایشی در پس شکست. با ارائه آقای یاسین رضایی

این وبینار با هدف آشنایی با تفکر چابک و نحوه پیاده سازی آن با استفاده از فریمورک اسکرام در سازمان ها و تیم ها برگزار شد.

در ابتدا مروری داشتیم بر متدولوژی های قدیمی مدیریت پروژه ها (روش آبشاری) و مزایا و معایب آن ها بیان شد .

سپس اصول و ارزش های چابک بیان شد تا دید مناسبی نسبت به این متدولوژی در دانش آموزان ایجاد شود.

و در بخش بعدی کارگاه نحوه پیاده سازی و ایجاد تیم های اجایل با استفاده از فریم ورک اسکرام ارائه شد.

قسمت پایانی کارگاه هم پیاده سازی عملی مفاهیم گفته شد تا به اینجای کارگاه در نرم افزار مدیریت پروژه ترلو بود و دانش آموزان با نحوه برنامه ریزی ها ، تخمین ها و جلسات در اسکرام آشنا شدند.


گالری تصاویر



  • گروه خبری : SlideShow
  • کد خبر : 135840
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم