بستن
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید
  • 1401/06/14 - 07:48
  • - تعداد بازدید: 1194
  • - تعداد بازدیدکننده: 1057
  • زمان مطالعه : 10 دقیقه

تمدید ثبت نام مدرسه تابستانه خلاقیت و ایده پردازی استان فارس

به گزارش روابط عمومی بنیاد نخبگان فارس، این بنیاد با همکاری مجمع خیران نخبه پرور فارس، اداره کل آموزش و پرورش فارس و قطب خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی بیست و ششمین دوره مدارس فصلی خلاقیت و ایده پردازی را در تابستان 1401 ویژه دانش آموزان متوسطه اول استان فارس برگزار خواهد کرد.

تمدید ثبت نام مدرسه تابستانه خلاقیت و ایده پردازی استان فارس

مدارس فصلی خلاقیت و ایده پردازی چیست؟

بنیاد نخبگان استان فارس با همکاری جمعی از استعدادهای برتر استان برای آموزش مهارت های مورد نیاز دانش آموزان مقطع متوسطه اول از جمله خلاقیت و تفکر اقدام به طراحی مدل «مدارس فصلی خلاقیت و ایده پردازی» بر پایه آموزش فعالیت-محور و پروژه-محور نموده است.

 مدارس فصلی خلاقیت و ایده پردازی در چهار مرحله برگزار می شود. در مرحله نخست، کارگاه هایی با محوریت ایده پردازی، خلاقیت و تفکر و به طور کلی مهارت های عام خلاقیت ارائه خواهند شد. دانش آموزان به صورت موازی در مسابقات و بازی های خلاقیت نیز شرکت کرده و به تفکر و خلاقیت در محیطی با نشاط خواهند پرداخت. در انتهای مرحله اول مدارس فصلی خلاقیت و ایده پردازی پروژه ای با نام «دفترچه ایده پردازی» به دانش آموزان معرفی خواهد گردید و دانش آموزان فرصت خواهند داشت با انجام این پروژه برای شرکت در مرحله دوم طرح آماده شوند.

در مرحله دوم، دانش آموزانی که موفق به انجام درست و تحویل پروژه شده اند به این مرحله دعوت خواهند شد و ضمن آشنایی با مهارت های پیشرفته تر در راستای آموزش‌های مرحله نخست، بازدیدهای متنوعی را از مراکز علمی شیراز تجربه خواهند نمود.

در مرحله سوم، علاوه بر ارائه آموزش های تکمیلی، پروپوزال های برگزیده شناسایی خواهند شد و مبلغی به عنوان پژوهانه برای عملی شدن آنها به دانش آموزان اعطا خواهد شد. همچنین بنیاد برای هر طرح برگزیده یکی از مستعدان برتر تحت حمایت را به عنوان دوست علمی معین خواهد نمود. دانش آموزان کار بر روی پروپوزال را تا نهایی شدن آن تحت نظارت این دوست علمی در مدت 4 تا 6 ماه پیش خواهند برد. علاوه بر این برگزیدگان دیگر پروژه های مرحله دوم با گذراندن آموزش های تکمیلی در رابطه با استعداد شناسایی شده متناسب با پروژه انجام شده در ارتباط با دوست علمی مرتبط قرار خواهند گرفت.

در مرحله چهارم و نهایی، دانش آموزان در جشنواره پایانی مدارس فصلی خلاقیت و ایده پردازی شرکت خواهند نمود که ترکیبی از یک کنفرانس علمی دانش آموزی و تعدادی کارگاه تکمیلی آموزشی است. در این مرحله دانش آموزان به ارائه پروژه های خود می پردازند و کارگاهی در راستای آنچه در مسیر انجام پروژه انجام داده اند برای دیگر دانش آموزان ارائه می دهند. همچنین در بخش کارگاه های آموزشی تکمیلی، دانش آموزان با اصولی در رابطه با نوآوری که مرحله بعد خلاقیت و ایده پردازی است آشنا می شوند.

در پایان برگزیدگان این رویداد جذاب به عنوان سفیران خلاقیت شناخته شده و توسط مجمع خیران نخبه پرور فارس به مدت حداقل یک سال مشمول جایزه تحصیلی خواهند شد.

مهمترین اهداف مدارس خلاقیت و ایده پردازی

  • آشنایی با تفکر خلاق و تکنیک های پرورش خلاقیت
  • آشنایی با مبانی حل مساله
  • آشنایی با تفکر تحلیلی و تصمیم گیری منطقی
  • خود تنظیمی و انضباط شخصی
  • آشنایی با مدیریت پروژه و زمان
  • تقویت هوش اجتماعی
  • آشنایی با پژوهش و مستند سازی علمی
  • انجام کارگروهی و تیمی
  • آشنایی با مهارت های خاص خلاقیت (هنری، ادبی و ...)
  • الگو پذیری دانش آموزان از جامعه نخبگانی
  • ایجاد انگیزه و نشاط در دانش آموزان
  • آشنایی با مبانی نوآوری

کارگاه های آموزشی مرحله اول

  • کارگاه مشاهده و ایده پردازی

در این کارگاه، دانش آموزان با مفهوم ایده پردازی آشنا شده و در فعالیت های عملی به ارائه ایده‌های مربوط با محیط پیرامون خویش می پردازند. از جمله فعالیت های مطرح شده در این کارگاه، تمرین مشاهده آزاد، مشاهده با توجه به خصوصیات اجسام، یافتن روابط غیر متداول، نقشه نگاری ذهن و ایده پردازی گروهی را می‌توان نام برد.

  • کارگاه حلقه کندوکاو

حلقه کندو کاو با محوریت نمایش خلاق یکی دیگر از کارگاه های برگزار شده در مرحله یک می باشد که در آن دانش آموزان با مفاهیم بحث و گفتگو و همچنین کندوکاو آشنا می‌شوند. ابتدا کتاب داستانی کوتاه خوانده می شود و انیمیشن نشان داده می شود. پس از آن از دانش آموزان خواسته می شود تا مضامین اصلی داستان و انیمیشن را به دست آورند. پس از آن مفاهیم تئوری از چگونگی کندوکاو در مطالب برای دانش آموزان ارائه می گردد.

  • کارگاه مدیریت پروژه و زمان

در این کارگاه دانش آموزان با پروژه ای مبنی بر طراحی لوگوی یک شرکت فعال در حوزه‌ی تکنولوژی‌های پیشرفته نظیر علوم و فنون فضایی، نانوتکنولوژی، بیوتکنولوژی، فوتونیک و یا کمپین های اجتماعی نظیر کودکان کار، حفظ محیط زیست، کتابخوانی، مصرف بی رویه داروها از جمله آنتی بیوتیک ها، حفظ میراث فرهنگی روبرو می شوند و به حل چالش تصمیم گیری برای طراحی بهترین لوگو، مدیریت ایده‌ها و زمان برای طراحی پر محتوای لوگوی شرکت مربوطه می پردازند. همچنین در حین کارگاه دانش آموزان با لزوم حل مسئله از طریق شناخت مسئله، تولید ایده با بهره گیری از طوفان ذهنی و استفاده از جدول ارزش گذاری برای انتخاب ایده برتر آشنا خواهند شد.

  • کارگاه طوفان ذهن

در این کارگاه دانش آموزان با مراحل ایده پردازی آشنا می شوند. آنها در این کارگاه آموزش هایی می بینند که بر اساس آن می توانند ایده پردازی را در رابطه با موضوعات مختلف انجام دهند. این کارگاه از سه بخش شامل آموزش نقشه ذهن، طوفان ذهن و معرفی فناوری و تفکر واگرا در ایده پردازی و تمرین عملی نقشه ذهن تشکیل شده است.

  • کارگاه سنجش خلاقیت

امروزه سنجش را به عنوان راهی برای ارتقای یادگیری می‌دانند. این امر در مورد آموزش خلاقیت نیز صدق می‌کند. در کارگاه سنجش به اصول و چگونگی سنجش پرداخته می‌شود. در این کارگاه چیستی سنجش ارائه می­ گردد و دانش‌آموزان با شیوه‌های مختلف سنجش آشنا می شوند. پس از آن سنجش خلاقیت آموزش داده شده و دانش‌آموزان یاد می گیرند که چگونه خود-ارزیابی و دیگر-ارزیابی از کارهای خود داشته باشند.

  • مسابقات خلاقیت

علاوه بر کارگاه های ذکر شده، دانش آموزان  به صورت گروهی در یک سری مسابقات خلاقیت نیز شرکت می کنند. هدف از این قسمت رو در رو کردن دانش آموزان با فعالیتی عملی برای بهره گیری از خلاقیت توام با انجام کار می باشد.

کارگاه های آموزشی مرحله دوم

  • کارگاه انضباط شخصی

در این کارگاه ابتدا دانش آموزان با بخشی از وجود انسان ها که خواهان انضباط شخصی نیست  آشنا شده و سپس موانع ذهنی شامل ترس ها و باور های محدود کننده برای دانش آموزان شرح داده می شود. در طی این فرآیند، شرکت کنندگان خاطرات خود را بررسی و ریشه‌ی ترس هایی که مانع انضباط شخصی هست را کشف می کنند.

  • کارگاه کار گروهی

این کارگاه با آموزش مفاهیم اولیه کارگروهی آغاز می شود. این کارگاه شامل بخش های مختلف عملی و تئوری می باشد که در بخش تئوریک افراد با تعاریف و مفاهیم اولیه کار گروهی نظیر مفهوم کار گروهی، تیم، مزایای کار گروهی و... آشنا می شوند.

  • کارگاه نگرش ادبی

در این کارگاه، دانش آموزان در کارگاه های ادبی شرکت می کنند که نگرش ادبی آنها را تحت تاثیر قرار می دهد. این کارگاه بر موضوعاتی همچون شناخت داستان با آموزش عناصر پلات، شناخت شعر با آموزش سه لایه‌ی بیرونی، میانی و هسته‌ی اصلی شعر، نگارش خلاق با تکیه بر خلق شخصیت و موقعیت و حلقه‌ی کند و کاو ادبی-‌هنری تاکید دارد.

  • کارگاه روش ارائه . فن بیان

با توجه به اهمیت ارائه تحقیقات و دست آوردهای دانش آموزی، در کارگاه روش ارائه دانش آموزان با شیوه های مرسوم تهیه یک ارائه علمی و ادبی آشنا می گردند. هم­چنین با توجه به اهمیت فن بیان و قدرت نفوذ کلام، دانش آموزان در این کارگاه با انواع روش های ارائه، مذاکره، تبلیغ و ایجاد ارتباط مؤثر از طریق کلام و زبان بدن آشنا می شوند.

  • کارگاه تفکر منطقی و حل مساله

در کارگاه تفکر منطقی، دانش آموزان با راهکارهای منطقی حل مسائل از طریق تعریف حل مساله، رویکرد صحیح نسبت به مشکلات،‌ تولید راه حل های متفاوت برای حل مساله و شناخت موانع در حل مساله آشنا شدند. این کارگاه که از اصول و مبانی ریاضیات و منطق بهره می جوید راه دانش آموزان را نه تنها در حل مسائل علمی بلکه در تصمیم گیری های دشوار پیش رو در مراحل مختلف زندگی هموار می سازد.

  • کارگاه مستند سازی علمی

هدف از این کارگاه معرفی نیاز و ضرورت نگارش طرح و پروپوزال علمی برای انجام یک پروژه به دانش آموزان  بوده است. در این کارگاه، دانش آموزان با مهارت هایی نظیر بازآفرینی، تهیه رئوس مطالب، مرجع گذاری و همچنین جستجوی علمی آشنا می شوند و فرصت داشتند با جستجوی مطالب و اعتبار یابی منابع،‌ مفهوم فرضیه و ارائۀ فرضیه، فلسفه علم و طراحی آزمایش و نگارش مقالات علمی آشنا شوند.

  • کارگاه آشنایی با حوزه های علم

در مرحله دوم دانش آموزان در سمینارهایی شرکت می کنند که ایشان را باحوزه های مختلف علم آشنا می سازد. از این رو افراد و اساتید مختلف در رشته های مختلف دانشگاهی برای دانش آموزان از نکات خاص رشته های مختلف می گویند. ایشان از موضوعات پژوهشی هر رشته صحبت می کنند و زمینه ها و مواردی را که دانش آموزان می‌توانند در آن به پژوهش بپردازند را معرفی می کنند.

مرحله سوم مدارس فصلی خلاقیت و ایده پردازی

در مرحله سوم از مدارس فصلی خلاقیت و ایده پردازی، دانش آموزان در برابر هیئت داوران متشکل از استعدادهای برتر استان به دفاع از پروژه های خویش به صورت انفرادی و گروهی (در صورت نگارش پرووزال علمی) خواهند پرداخت. برای این کار دانش آموزان شرکت کننده در بخش کتابخوانی 15دقیقه و دانش آموزان شرکت کننده در بخش پروپوزال پژوهشی 20 دقیقه فرصت خواهند داشت تا کار خود را ارائه کرده و در 10 دقیقه پس از آن به پاسخ گویی به سوالات مطرح شده بپردازند. هیئت داوران شرکت کننده در این بخش از تخصص های گوناگون انتخاب خواهند گردید تا توانایی دانش آموزان در برخورد با نگاه های تخصصی سنجیده شود. به طور کلی تسلط در ارائه، انتقال مفهوم، امانت داری علمی و ادبی و چگونگی پاسخگویی با سوالات از جمله معیارهای مطرح شده در داوری می باشند. پس از پایان جلسه داوری طرح های برگزیده و مشروط (ملزم به تصحیحات) دعوت شده به مرحله پایانی معرفی خواهند گردید. این نکته حائز اهمیت است که بر اساس نیاز هایی که از سمت داوران در رابطه با پروژه های دانش آموزان دیده می شود را بررسی کرده و کارگاه هایی در رابطه با آنها برگزار می کنند. همچنین از امکانات فضای مجازی در این رابطه استفاده می شود کارگاه های مجازی برای دانش آموزان برگزار می گردد.

مرحله چهارم مدارس فصلی خلاقیت و ایده پردازی

در این مرحله که مرحله پایانی مدارس فصلی خلاقیت و ایده پردازی دانش آموزان پروژه های خود را ارایه می دهند و در کارگاه های تکمیلی شرکت می کنند. عمده کارگاه هایی که در مرحله پایانی برگزار می شود که شامل کارگاه به سوی نوآوری، کارگاه مالکیت فکری، کارگاه چگونه علمی بحث کنیم؟ کارگاه مدیریت زمان، کارگاه تفکر طراحی؛ رویکردی خلاقانه در حل مسأله، کارگاه تفکر انتقادی و کارگاه قصه درمانی؛ قصه‌های قدیمی به چه دردی می‌خورند؟ در این مرحله دانش آموزان برگزیده به عنوان سفیر انتخاب می شوند و به مدت یک سال بورس تحصیلی دانش آموزی از مجمع خیران نخبه پرور فارس دریافت می کنند.

 

چگونه ثبت نام کنم؟

برای ثبت نام در این برنامه لطفا به نکات زیر دقت فرمایید:

1-  این برنامه ویژه دانش آموزانی است که در سال تحصیلی آینده (1402-1401) وارد پایه تحصیلی هشتم و نهم خواهند شد.

2-  هم دختران گرامی و هم پسران عزیز می توانند در این برنامه ثبت نام نمایند.

3- در نهایت 90 نفر از میان افراد ثبت نامی براساس فرآیندی که بعدتر اطلاع رسانی خواهد شد برای حضور در برنامه انتخاب خواهند شد.

4- برای انجام ثبت نام نیاز به پرداخت هزینه ای نمی باشد.

5- کل 4 مرحله برنامه در شیراز برگزار خواهد شد.

6- جزییات زمان بندی برنامه متعاقباً اطلاع رسانی خواهد شد.

7- لطفا جهت ثبت نام تا 15 شهریورماه از طریق لینک زیر اقدام فرمایید.

8- لینک ثبت نام:    

 https://eform.farsedu.ir/collect/form/login/8271

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سوابق برنامه به آدرس اینترنتی

madaresfasli.ir مراجعه فرمایید.

07136242850 داخلی 110

  • گروه خبری : SlideShow
  • کد خبر : 158579
کلمات کلیدی
مدیر فارس
خبرنگار

مدیر فارس