بستن
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید
EN
  • 1398/08/29 - 15:55
  • - تعداد بازدید: 316
  • - تعداد بازدیدکننده: 144
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه

برگزاری دوره فشرده تربیت مربی خلاقیت و پژوهش

برگزاری دوره فشرده تربیت مربی خلاقیت و پژوهش

~/Asset/News/News/Image/News/01398/158718877 (7).jpg

دوره فشرده تربیت مربی خلاقیت و پژوهش با هدف ارتقاء سطح دانش و مهارت معلمان شهر شیراز در مورد مباحث مرتبط با آموزش خلاقیت و پژوهش با همت بنیاد نخبگان استان فارس و مجمع خیران نخبه پرور فارس از تاریخ 16/7/98 تا 22/8/98 در محل بنیاد نخبگان فارس برگزار شد. این دوره در 9 سرفصل آموزشی و در 36 ساعت به شرح زیر برگزار شد.

•    کارگاه مشاهده، فرضیه سازی و ایده پردازی (مدت زمان: 3 ساعت)

اصلی ترین هدف این کارگاه آموزش مبانی مشاهده، فرضیه سازی و ایده پردازی به معلمان بوده است. از این رو با ارائه تعاریفی از خلاقیت، ماهیت چندگانه این مفهوم مشخص شد و معلمان با تعاریف متعدد آن آشنا شدند. پس از آن با ارائه فعالیت هایی، اصول مشاهده عینی و مشاهده ذهنی ارائه شد. سپس ارتباط بین مشاهده ذهنی و تخیل در ایده پردازی بازگو شد. پس از آن، نقش فرضیه سازی در مشکل یابی و ایده پردازی بررسی شد. همچنین، ایده پردازی و تکنیک های مختلفی که در ایده پردازی می توان از آن استفاده نمود ارائه شد. در قسمتی از این کارگاه به ارائه تفاوت های هوش و خلاقیت پرداخته شد.

•    کارگاه روش پژوهش (مدت زمان: 8 ساعت)

در این کارگاه، معلمان در کارگاهی با عنوان روش پژوهش (با محوریت خلاقیت) به مدت 8 ساعت شرکت نمودند. هدف اصلی این کارگاه آشناسازی معلمان با مبانی اصلی پژوهش و نحوه شروع به انجام یک پژوهش معتبر بود. در این راستا، معلمان با انواع پژوهش ها آشنا شدند و تفاوت های پارادایمی هر کدام را فرا گرفتند. پس از آن، معلمان با مفهوم اقدام پژوهی و اهمیت آن آشنا شدند. همچنین، چند مجله معتبر بین المللی در حوزه اقدام پژوهی به معلمان معرفی شد. در بخش دیگری از کارگاه روش پژوهش، این معلمان با بخش های مختلف یک مقاله و نحوه نگارش آن آشنا شدند. در پایان نیز بحث موضوعی در مورد پژوهش با محوریت خلاقیت و ایده پردازی برگزار شد و موضوعاتی که در حوزه خلاقیت و ایده پردازی نیازمند پژوهش هستند به معلمان  ارائه شد.

•    کارگاه انواع تفکر (مدت زمان: 6 ساعت)

در این کارگاه مطالبی را در مورد تفکر واگرا، همگرا، تفکر فلسفی و انتقادی برای شرکت کنندگان ارائه شد. هر کدام از انواع تفکر تعریف شد و ویژگی های هر کدام بیان شد. سپس تکنیک ها و فعالیت هایی که با استفاده از آنها می توان موجب رشد و ارتقاء این تفکرها در دانش آموزان شد برای معلمان توضیح داده شد. معلمان شرکت کننده در این کارگاه به صورت فردی و گروهی فعالیتی را انجام دادند و بازخوردهایی را در جهت چگونه برگزار کردن این فعالیت ها که در ارتباط با انواع تفکرها بودند از مدرس دوره دریافت کردند.

•    کارگاه کارگروهی و تیمی (مدت زمان 3 ساعت)

شرکت کنندگان دوره فشرده تربیت مربی خلاقیت و پژوهش در کارگاه اصول کار گروهی و تیمی شرکت نمودند که به مدت زمان 3 ساعت برگزار شد. مهمترین مباحثی که در این دوره بیان شد شامل تعاریف و تفاوت های کار گروهی و تیمی، فعالیت های مرتبط با ارتقاء کار تیمی در دانش آموزان، نحوه تیم سازی و عوامل مهم بر داشتن یک تیم پویا و کارآمد می شد. در بخش هایی از این کارگاه سه ساعته، فعالیت هایی توسط شرکت کنندگان انجام شد که یادگیری مفاهیم مورد آموزش را تسهیل می نمود.

•    کارگاه تهیه و تدوین مطالب خلاق (مدت زمان: 3 ساعت)

کارگاه تهیه و تدوین مطالب درسی خلاق به مدت زمان 3 ساعت و نیم برگزار شد. در این کارگاه معلمان با نظریه های مختلف تولید مطالب درسی و نحوه عملی کردن آنها مطالبی را آموختند. این در کارگاه همچنین معلمان با نکاتی در مورد نحوه اضافه کردن خلاقیت به مطالب طراحی شده توسط خودشان مباحثی را آموختند. در پایان، مدرس دوره مطالبی را در مورد نحوه استفاده از تکنولوژی در تهیه و تدوین مطالب خلاق ارائه نمود. این مطالب در راستای نحوه راه اندازی و ایجاد فعالیت های مجازی خلاق محور بود. همچنین، مدرس دوره مطالبی درباره نحوه ایجاد کارگاه های خلاق ارائه دادند.

•    کارگاه سنجش خلاقیت (مدت زمان: 3 ساعت)

در این دوره کارگاهی با عنوان سنجش خلاقیت برای معلمان برگزار شد. در این کارگاه که 3 ساعت به طول انجامید مطالبی در مورد تعاریف سنجش، آزمون و ارزیابی و همچنین روایی و پایایی آزمون ها بیان شد. سپس در مورد  سنجش خلاقیت و شیوه های مختلف آن مباحثی بیان شد. در نهایت فاکتورهایی که در سنجش خلاقیت باید مورد توجه قرار بگیرد بیان شد و فعالیت هایی در این راستا در کارگاه انجام شد. در این کارگاه سنجش در سه سطح، سنجش از یادگیری، سنجش برای یادگیری و سنجش و یادگیری تبین شد و شرکت کنندگان فراگرفتند که در این سه سطح چگونه می توان به سنجش خلاقیت پرداخت.

•    کارگاه تکنیک های خلاقیت (مدت زمان: 4 ساعت)

کارگاه تکنیک های خلاقیت بود که به مدت چهار ساعت برگزار شد. در این کارگاه معلمان با اصول نظری و عملی سه تکنیک خالقیت و ایده پردازی اعم از طوفان فکری، استخوان ماهی و اسکمپر آشنا شدند. همچنین در بخش هایی از این کارگاه معلمان به انجام فعالیت هایی در راستای انجام این تکنیک ها در شرایط مختلف آموزشی پرداختند. در بخشی از کارگاه نیز آموزش هایی با محوریت طراحی نقشه ذهن انجام شد و معلمان نیز فعالیتی در این راستا انجام دادند. لازم به ذکر است که در مراحل بعدی این دوره، معلمان با انواع دیگر تکنیک های خالقیت آشنا خواهند شد.

•    کارگاه روانشناسی آموزش خلاقیت (مدت زمان: 4 ساعت)

سرفصل روانشناسی آموزش خلاقیت یکی دیگر از سرفصل های این دوره بود که به مدت چهار ساعت برای معلمان ارائه شد. در این کارگاه موضوعاتی از قبیل رویکردهای موجود در رابطه با خلاقیت، ویژگی های شخص خلاق، خلاقیت و مغز، کلاس خلاق و یادگیری خلاق و روش های تدریس خلاقیت برای معلمان به صورت تعاملی و کارگاهی ارائه شد. در نهایت معلمان شرکت کننده در این کارگاه با برخی اصول در طراحی و محتوا سازی کارگاه های خلاقیت  آشنا شدند.

در پایان دوره شرکت کنندگان پس از انجام پروژه مشخص شده در زمینه تدوین محتوای آموزشی برای ارائه کارگاه در یکی از موضوعات کارگاه های گذرانده در دوره، گواهی دوره را دریافت خواهد نمود.


گالری تصاویر

  • گروه خبری : SlideShow
  • کد خبر : 135729
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم