برگزاری دوره تور نوآوری ویژه دانش آموزان متوسطه دوم
برگزاری دوره تور نوآوری ویژه دانش آموزان متوسطه دوم
به گزارش روابط عمومی بنیاد نخبگان فارس، در راستای اجرای برنامههای ترویج نوآوری و نوارزش آفرینی در استان فارس برنامه «تور نوآوری» با هدف آموزش مفاهیم مرتبط با حوزه نوآوری و نوارزش افرینی به دانش آموزان از ۱۱ تا ۲۵ اسفندماه ۱۴۰۰ به صورت مجازی برگزار گردید.
در این دوره که به مدت ۲۰ ساعت آموزش و ۲۴ ساعت منتورینگ و طی ۱۴ روز به صورت مجازی برگزار شد وبینارهایی با عنوان « من رو چه به نوآوری؟! » ، « برای خودت ایده دونی بساز! »، « قاطعیت و جرات ورزی»، « مسئله رو پیدا کن و حلش کن! »، « چطور مخ مشتری رو بزنم؟! »، « چرخ تیم چطور و تا کی میچرخه؟ »، « متفکر طراح یا طراح متفکر؟ »، « سفر به دنیای استارت آپی»، « آشنایی با بوم کسب و کار» و « چطور برای ایدهامدزدگیر نصب کنم؟ » ارائه شد.
در پایان دانش آموزان با تشکیل گروههای ۵ نفره به کار بر روی ایده خود زیر نظر منتورهای تعیین شده جهت ارائه یه کسب و کار در قالب بوم کسب و کار پرداخته تا مباحث آموزش داده شده را بهتر فرا بگیرند.
در روز ۲۵ اسفندماه نیز در اختتامیه برنامه ۹ تیم تشکیل شده هر کدام در مدت ۵ دقیقه به ارائه مدل کسب و کار خود پرداخته و بعد از داوری تیمهای اول تا سوم توسط داوران تعیین و هدایایی به ایشان اهدا شد.
خلاصهای از وبینارهای دوره در ادامه ارائه شده است:
1-وبینار « من رو چه به نوآوری» با ارائه آقای محمد رامین باستان
در این وبینار توضیحات و مفاهیم اولیه در مورد دانش، مهارت، خلاقیت و «نوآوری» ارائه شد و دانش آموزان با ضرورت، اهمیت و جایگاه هر کدام از این مباحث آشنا شدند؛ همچنین با ارائه مثالهای کاربردی و مفهومی و مشارکت دانش آموزان، موضوعاتی همچون: تعریف نوآوری، نوآوری با هدف کسب و کار، انواع نوآوری و… مورد بحث و آموزش قرار گرفته شد.
2-وبینار « برای خودت ایده دونی بساز! » با ارائه آقای محمد دهقانی
این وبینار با پخش فیلم (live your dream) آغاز و سپس با طرح سوال (آیا ایده دونی نیاز داریم یا نه؟) روند وبینار به سمت مشارکت شرکت کنندگان کشیده شد. سعی بر این بود که در طول وبینار تعریفهای دقیق و روشنی از مفاهیمی مثل (مشاهده، دیدن، هوش و خلاقیت) ارئه شود تا شرکت کنندگان بتوانند درک بهتری از اتفاقات پیرامون خود به دست بیاورند.
اگرچه مدرس صرفا به تعریف مفاهیم بسنده نکرد و به پیروی از ایدئولوژی این کارگاه یعنی« عمل به دانسته ها» با مطرح کردن چالشهاییشرکت کنندگان را مجبور به دست و پنجه نرم کردن با محتوا ی وبینار نمود. از جمله این چالشها میتوان به« تمرین پیدا کردن مشکلات، نقطه سیاه وسط کاغذ، رفع عادت در مشاهده، بازی تخیل و ایده برای مشکلی که حل نمیشود…» اشاره کرد.
3-وبینار « چرخ تیم چطور و تا کی میچرخه؟ » با ارائه آقای بنیامین مرادی تبار
در این وبینار بحث اصلی با عنوان چیستی تیم شکل گرفت که همان ابتدا عنوان جلسه باعث شکل گیری بحثهاییشد، به عنوان مثال بعضیها در ابتدای جلسه به طور کل مخالف کار تیمی بودند و معتقد بودند که کار تیمی کیفیت لازم و مورد تاییدشان را ندارد. سپس در باره پایدای و ناپایداری تیم صحبت شد و در ادامه به اصول کار تیمی پرداختند
در ادامه وبینار به دلایل شکست تیم پرداخته شد وپنج دلیلی که باعث شکست یک تیم میشود را برای شرکت کنندگان بازگو شد: اعتماد، تعارض و اختلاف نظر، تعهد و سرسپردگی، مسئولیت و پاسخگویی، نتیجه.
4-وبینار « مسئله رو پیدا کن و حلش کن» با ارائه آقای سعید رادمنش
این وبینار با تعریف «مشاور» و «مشاوره» شروع شد و اینکه کارشان چیست. سپس درباره ی این بحث شد که چطور یک مشکل رو به یک مسئله تبدیل کنیم تا اون مسئله قابل حل شود. سپس در خصوص انواع مسائل و پیچیدگی های آنها صحبت شد. در این قسمت از بچه ها خواسته شد با بیان کردن مسئله و تلاش برای طبقه بندی درست آن، درک عمیقی از این موضوع پیدا کنند.
برای حل مسئله، داشتن خلاقیت اهمیت زیادی دارد. در این قسمت از کارگاه، عوامل موثر بر خلاقیت گفته شد و توضیح کاملی درباره هر عامل به صورت مفصل داده شد. بخش بعد، حل مسئله بود که عنوان اصلی وبینار بود. تاکید شد که برای حل مشکل نیاز است تا درک خوبی نسبت به مسئله داشته باشیم. سپس شش مرحله گفته شد که در روند حل مسئله باید آنها را پشت سر بگذاریم. در آخر هم مثالهای زیادی مطرح شد و شرکت کنندگان در تکمیل آن کمک کردند تا این موضوع برای آنها به صورت کامل روشن شود.
5-وبینار متفکر طراح یا طراح متفکر؟ با ارائه خانم هانیه عباسی
در این وبینار در مورد طراحی انسان محور (در واقع مشتری محور) خدمات یا محصول صحبت شد. در ابتدا با نشان دادن تصاویری از محصولات انسان محور ذهن شرکت کنندگان برای پذیرش چنین محتوایی آماده شد. سپس با طرح چالش طراحی یک دستگاهامآر آی برای کودکان زیر ۹ سال که ترس و اضطراب زیادی هنگام استفاده از این دستگاه تجربه می کنند، از شرکت کنندگان خواسته شد راه حلی برای این موضوع پیدا کنند تا به صورت عملی بیشتر با تفکر طراحی آشنا شوند.
سپس تمام ۴ مرحلهٔ تفکر طراحی که شامل: ۱. چه وضعیتی هست؟ ۲. چه می شود اگر؟ ۳. چه چیزی شگفت آور است؟ ۴. چه چیزی جواب می دهد؟ ؛ همراه با مثالهای متعدد برای شرکت کنندگان توضیح داده شد. در این میان در مورد هر یک از مراحل از شرکت کنندگان خواسته می شد به چالشهای مطرح شده پاسخ دهند و اگر تجربیاتی مشابه با مثالها دارند با دیگران به اشتراک بگذارند. همچنین به سوالات شرکت کنندگان پاسخ داده می شد. روند کارگاه به صورت تعاملی و دو طرفه بین مدرس و شرکت کنندگان بود.
6-وبینار چطور برای ایدهامدزدگیر نصب کنم؟ با ارائه آقای محمد دهقانی
هدف این وبینار آشنا کردن مخاطب با حق و حقوق درباره ایده هاشون بود. وبینار با یه تمرین بنیادی که در واقع بازگو کننده قرارداد عدم افشا هست شروع شد. در ادامه سعی شد دانش آموزان مفاهیمی چون مالکیت معنوی و مالکیت فکری رو متوجه بشن و به انواع حق و حقوقهای مرتبط با مالکیت فکری پرداخته شد. از جمله این مفاهیم به حق اختراع، ثبت لوگو وطرح صنعتی اشاره شد.
7-وبینار « قاطعیت و جرات ورزی» با ارائه خانم دکتر فرح رضایی
در این وبینار توضیحات و مفاهیمی با عنوان قاطعیت و جرات ورزی برای دانش آموزان ارائه داده شد و به موضوعاتی همچون دلیل نیاز ما به مهارت جرأت ورزی، جرات ورزی یعنی چه؟ ، ویژگیهای یک فرد جرات ورز
ویژگیهای یک فرد منفع، ویژگیهای یک فرد پرخاشگر، باورهاییکه مانع جرات مندی میشوند، تلههای فکری، خصوصیات رفتار جراتمندانه، مدیریت خشم و… با ارائه مثالهای کاربردی و مفهومی و مشارکت دانش آموزان پرداخته شد.
در پایان به تجربه یکی از دوستان حاضر در جلسه من باب عدم توانایی مدیریت خشم توجه شد و با کمک مدرس راه حلهاییبرای کنترل خشم در آن زمان به آن شخص ارائه شد.
8-وبینار چطور مخ مشتری رو بزنم؟! با ارائه خانم فاطمه علی پور
در این وبینار سعی شد اهمیت نحوهٔ ارتباط برقرار کردن و تاثیر آن بر سرنوشت کاری افراد به وضوح و به روشنی مطرح شود و همچنین راه کارهایی برای رشد توانایی افراد در این موضوع مانند ارائه آسانسوری، تکنیک سه گانه جذابیت، توالی متقاعد کننده مونرو، اقناع به دانش پذیران ارائه شد.
9-وبینار « سفر به دنیای استارتاپ ها» با ارائه آقای فرشاد مرحمتی زاده
وبینار سفر به دنیای استارتاپها با هدف آشنایی شرکت کنندگان با استارتاپ و زندگی استارتاپ برگزار شد.
در ابتدا به تعریف کسب و کار و انواع آن از جمله کارآفرینی و استارتاپ پرداخته شد. سپس به صورت خاص راجع به تعاریف و ویژگیهاییکه نیاز است تا یک کسب و کار را استارتاپ بنامیم بحث و تفاوت شرکتهای کوچک (SME) با استارتاپها مشخص شد. چرا استارتاپها بوجود میآیند و به چه صورت خود را شکل میدهند؟ و نقش نیاز ها، خواستههای آشکار و پنهان در شکل گیری استارتاپ ها از جمله سوالات و موضوعاتی بودند که در این وبینار به آنها پاسخ داده شد. سیلیکون ولی، ایستگاه بعدی وبیناربود! پس از آشنایی نسبی با تعاریف و مشخصههای استارتاپ، شرکت کنندگان با پایتخت نوآوری و استارتاپ ها، سیلیکون ولی، و چند نمونه از استارتاپها مستقر در آن آشنا شدند.
یکی از مهمترین و اساسیترین موضوعات در استارتاپها تیم سازی و کار تیمی است. به صورتی که بارها اهمیت «تیم» بیش از «ایده» توصیف شده است. در این وبینار سعی شد به اهمیت داشتن تیم در استارتاپ پرداخته و به ویژگیهای یک هم بنیان گذار خوب نیز اشاره شد. در پایان نیز سه نهاد حمایت کننده از استارتاپها در اکوسیستم کارآفرینی کشور از جمله شتابدهنده ها، مراکز رشد و پارکهای علم و فناوری معرفی شدند.
10-وبینار « آشنایی با بوم کسب و کار» با ارائه آقای فرشاد مرحمتی زاده
وبینار بوم مدل کسب و کار با هدف ارائه ابزار ساده و در عین حال بسیار کاربردی برای استارتاپها جهت ترسیم نقشه راه کسب و کار خود برگزار شد.
در ابتدای این جلسه رابطه میان مسئله ، تقاضا، فروش محصول را توضیح داده شد، سپس درباره مدل کسب و کار که شامل نحوه ایجاد، تحویل و کسب ارزش بود صحبت شد و پس از آن نمونه بوم کسب و کار برای شرکت کنندگان ارائه شد.
براساس نمونه ارائه شده و با همکاری خود دانش آموزان بخشهای بوم مدل کسب و کار شامل: بخش مشتریان، ارزش پیشنهادی، کانال توزیع، ارتباط با مشتریان، مدل درآمدی، منابع اصلی، فعالیتهای کلیدی، شرکای اصلی و ساختار هزینه به طور کامل توضیح و مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
پس از معرفی کامل بوم مدل کسب و کار، شرکت کنندگان وبینار به صورت گروهی و به مدت ۱۵ دقیقه فرصت داشتند تا بوم مدل کسب و کار را برای «کوکالا» طراحی و آن را در کلاس ارائه کنند. هنگام ارائه گروه ها، مدرس وبینار توضیحات تکمیلی و نکات مهم را در نحوه پر کردن بوم مدل کسب و کار ارائه نمودند.